Percuma

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Percuma atau mempunyai beberapa maksud, tetapi secara umum ia bermaksud tanpa bayaran. Sesuatu yang percuma tidak akan dikenakan sebarang bayaran, paling tidak, bayaran yang tidak jelas.

Di dalam perniagaan, terutamanya barangan nyata (bukan maya), barang-barang percuma digunakan sebagai suatu tawaran atau hadiah untuk menarik minat pelanggan membeli barangan tersebut. Secara kasar, barang-barang percuma ini adalah tidak berbayar, namun sebenarnya lebih kepada tidak ada sebarang untung atau untung yang minima daripada barang tersebut. Ini dapat dilihat pada harga barang tertentu adalah lebih murah sedikit berbanding harga barang tersebut jika disertakan barangan percuma.

Di dalam muat turun percuma pula, kadang-kadang muat turun tersebut tidaklah sepenuhnya percuma, namun memang tiada bayaran dari segi wang. Tidak percuma di sini bermaksud setiap dalam setiap muat turun daripada tapak tertentu, perisik serta pengiklan turut disertakan bersama bermaksud pengguna membayar dari segi hak kebersendirian.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]