Safinatun Najah

Ti Wikipédia Sunda, énsiklopédi bébas

Safinatun Najah atawa Kitab Safinah lengkepna Safinatun Najah Fiima Yajibu `ala Abdi Ii Maulah nyaéta hiji kitab singget ngeunaan dasar-dasar élmu fiqih mungguh mazhab Syafé'i. Ieu kitab ditojokeun pikeun santri sarta nu mitembeyan sangkan eusina ngan mangrupa kacindekan hukum fiqih wungkul tanpa ngawuwuhkeun dalil jeung dasar nangtukeun dalil dina netepkeun hukum. Sok sanajan kitu, nyangkaruk permasalahan fiqih nu kagolong ikhtilaf di kalangan ulama ahli fiqih antar mazhab, malah mah di kalangan ulama mazhab Syafé'i sorangan, sahingga diperlukeun palanggeran dina milih kedalan nu leuwih anteb (rajih) luyu jeung Al-Qur'an sarta Sunnah. Ieu kitab kawentar di kalangan pondok-pondok pasantrén Nahdliyyin jeung asup minangka salah sahiji matéri kurikulum dasarna.

Panulis[édit | édit sumber]

Panulis kitab safinah nyaéta sauran ulama besar nu kakoncara nyaéta syékh Salim bin Abdullah bin Saad bin Sumair Al hadhrami. Ieu ajengan mangrupa saurang ahli fiqih jeung tasawwuf nu madzhabna Syafé'i. Lian ti kitu, syékh Salim ogé saurang guru nu dipikawanoh ku kaihlasanna sarta sabar, saurang qodhi nu adil sarta zuhud kana dunya, malah mah ogé saurang pulitikus jeung panitén militér nagara­-nagara Islam. Anjeunna dibabarkeun di désa Dziasbuh, nyaéta hiji désa di daérah Hadromaut, Yaman, nu kawentar minangka piseur gelarna para ulama besar dina rupa-rupa widang élmu ka­agamaan. Sakumaha para ulama besar lianna, syékh Salim mitembeyan atikanna kalawan widang Al-Qur'an dina pangaping ramana nu ogé mangrupa saurang ulama besar, nyéta syékh Abdullah bin Sa'ad bin Sumair. Dina mangsa nu singget pisan syékh Salim mampu ngaréngsékeun diajarna dina éta widang Al-Qur'an, malah mah anjeunna ngaraih hasil nu hadé sarta préstasi nu luhung. Anjeunna ogé diajar widang-widang liannya kayaning élmu basa arab, élmu fiqih, élmu ushul, élmu tafsir, élmu tasawuf, jeung élmu taktik militér Islam. Éta élmu-élmu téh diajar ti para ulama besar nu kacida kakoncarana dina abad ka-13 H di daérah Hadhramaut, Yaman.

Kamonésan[édit | édit sumber]

  • Ieu kitab ngawengku hal poko atawa galeuh agama kalawan mundel, lengkep jeung utuh, dimimitian ku bab dadasar syaré'at, tuluy bab toharoh, bab solat, bab zakat, bab puasa jeung bab haji nu ditambahkeun ku para ulama lianna.
  • Ieu kitab ditulis kalawan basa nu gampang, susunan nu hampang jeung rédaksi nu gampang pisan dipiikapaham sarta diapalkeun. Sing saha baé nu serius jeung miboga kahayang gedé mah bakal bisa ngapalkeun sakumna eusi ngan dina waktu dua atawa tilu bulan baé, bisa jadi leuwih gancang ti éta. 
  • Ieu kitab ditulis oleh séorang ulama yang terkemuka dalam berbagai bidang ilmu kéagamaan, terutama fiqh dan tasawwuf. Yang sangat menarik, orang lebih menge­nal nama kitabnya dari pada nama penulisnya. Hal yang demikian itu mungkin saja berkat keikhlasan dan ke­tulusan penulis. 
  • Ieu kitab menjadi acuan para ulama dalam memberikan pengetahuan dasar agama bagi para pemula. Di Hadramaut Yaman, Madinah, Mekkah dan kota lainnya.
  • Ieu kitab membicarakan hal-hal yang selalu menjadi ke­butuhan séorang muslim dalam kehidupan sehari-hari, sehingga semua orang merasa perlu untuk mempelajari­nya. 
  • Ieu kitab Safinah dengan izin Allah SWT. dan atas kehendak-Nya telah tersebar secara luas di kalangan para pecinta ilmu fiqih terutama yang menganut Madzhab Imam Syafi'i ra. Kitab ini dikenal di berbagai negara baik Arab maupun Ajam seperti Yaman, Mekkah, Madinah, Jeddah, Somalia, Ethiopia, Tanzania, Kenya, Zanjibar, dan di berbagai belahan negara-negara Afrika.Namun demikian perhatian yang paling besar terhadap kitab ini telah diberikan oleh para ulama dan pecinta ilmu, yang hidup di semenanjung Melayu termasuk Indonesia, Malaysia, Singapura, dan negara-negara lainnya.
  • Ieu kitab juga telah diterjemahkan dalam berbagai bahasa asing seperti Indonesia, Melayu, Sunda, India, Cina, dan lainnya. 

Syarah[édit | édit sumber]

Kalawan perhatian husus sarta antusiasme para ulama nu geus ngahidmat kana kitab Safinah luyu jeung kamampu sarta kaahlianna séwang-séwangan. Loba di antarana nu nulis syarah (buku dadaran) kitab Safinah, di antara ngaran-ngaran kitabna téh nyaéta: 

  1. Kitab Kasyifatus Saja ala Safinatin Naja (menyingkap tabir kegelapan dengan syarah kitab safinah). Kitab syarah ini adalah yang terbesar dan terluas dari yang lainnya, dipenuhi dengan masalah-masalah fiqih yang pokok dan mendasar. Kitab ini ditulis oleh séorang ulama dari Jawa Barat yaitu syékh Nawawi Banten. Beliau dilahirkan pada tahun 1230 H (1815M) dan berangkat ke Mekkah untuk mencari ilmu ketika masih kecil. Setelah mendalami ilmu agama, di kota suci Mekkah, beliau juga belajar dari para ulama di kota suci Madinah, Syiria, dan Mesir. Beliau mengajar di Masjidil Haram Mekkah selama puluhan tahun sampai meninggal dunia pada tahun 1314 H (1897 M) 
  2. Kitab Durrotu Tsaminah Hasyiyah ala Safinah (Permata yang mahal dalam keterangan safinah). Kitab ini sangat penting untuk dimiliki oleh para pecinta ilmu, karena dilengkapi dengan dalil-dalil yang bersumber dari Al­Qur'an dan Hadis Nabsaw. Kitab ini ditulis oleh syékh Ahmad bin Muhammad Al-Hadrawi, séorang ulama dari Mekkah. Kitab ini ditulis pada awalnya di kota Musowwi' Ethiopia, atas petunjuk gurunya yaitu syékh Muhammad Asy-Syadzili Maroko dan diselesai­kan di kota Thaif. Penulis syarah ini dilahirkan di Iskandariah Mesir pada tahun 1252 H (1837 M) dan me­ninggal dunia di Mekkah pada tahun 1327 H (1909 M). 
  3. Kitab Nailur Raja Syarah Safinah Naja (Meraih harapan dengan syarah safinah), Syarah ini sangat dipenuhi de­ngan ilmu, hampir menjadi kebutuhan setiap pengajar yang akan menerangkan kitab Safinah. Kitab ini ditulis oleh séorang ulama besar dari Hadramaut Yaman, yaitu Sayyid Al-Habib Ahmad bin Umar Asy-Syatiri. Beliali dilahirkan di kota Tarim Hadramaut pada tahun 1312 H (1895 M), dan di sana pula beliau mempelajari ilmu agama sehingga tumbuh berkembang menjadi ulama yang terkemuka. Beliau sangat dicintai gurunya yaitu Syaikhul Islam, Sayyid Abdullah bin Umar Asy-Syatiri, ulama besar di zamannya. Penulis syarah in' meninggal dunia pada usia yang masih muda, yaitu sebelum beliau berumur 50 tahun. 
  4. Kitab Nasiimul Hayah Syarah Safinall Najah. Syarah ini hampir sama dengan syarah yang ditulis oleh syékh Nawawi Banten, tetapi memiliki tambahan dengan ba­nyaknya dalil dan perincian yang teliti. Kitab ini ditulis oleh syékh Al-Faqih Al-Qodhi Abdullah bin Awad bin Mubarok Bukair, séorang ulama kenamaan yang ahli dalam bidang fiqih di Hadramaut Yaman. Beliau di­lahirkan di desa Ghail Bawazir tahun 1314 H (1897 M). Sejak kecil beliau sangat gemar mendalami ilmu syari'at dari berbagai ulama di antaranya adalah Al-Imam Habib Ali bin Muhammad Al-Habsyi, syékh Umar bin Mubarok Badubbah, syékh Umar bin Salim Bawazir dan lain-lain. Setelah tersebar keilmuannya, beliau menjadi qodhi di Mukalla sejak tahun 1351 H (1933 M) sampai tahun 1386 H (1967 M). syékh Abdullah meninggal dunia pada tahun 1399 H (1979 M) di kota Mukalla setelah memberikan pengabdiannya yang tulus kepada umat Islam 
  5. Kitab Innarotut Duja Bitanwiril Hija Syarah Safinah Naja. Salah satu syarah yang sangat otentik dan terpercaya karena dipenuhi dengan argumentasi dari Al-Qur'an dan had's. Yang unik, syarah ini ditulis oleh salah satu ulama dari Madzhab Maliki yaitu syékh Muhammad bin Ali bin Husein Al-Maliki, séorang ulama yang sangat ahli dalam berbagai ilmu agama, Beliau juga sangat ter­pandang dalam bidang ilmu bahasa dan sastra Arab. Beliau dilahirkan di Mekkah tahun 1287 H 0 870 M) dan meninggal dunia tahun 1368 H (1949 M). Puncak kemasyhurannya adalah ketika beliau diangkat sebagai Mufti Madzhab Maliki di kota suci Mekkah A1-Mu­karromah. Tokoh kita ini juga sangat produktif, koleksi karyanya lebih dari 30 kitab, di antaranya adalah syarah safinah tersebut. 

Nadhom[édit | édit sumber]

Lian ti nu nulis syarahna kitab safinah, aya ogé nu nyieun nadhoman tina ieu kitab safinah, nadhom téh mangrupa sa'ir nu ilahar dihaleuangkeun di unggal pasantrén salaf, nu mana ku didawamkeunna ieu nadhoman mah prosés ngapalkeun kitab téh jadi leuwih gampang jeung genah didéngéna. Kacatet para ulama nu ngadawamkeun nadhom safinah téh di antarana:

  1. Sayyid Habib Abdullah bin Ali bin Hasan Al-Haddad. 
  2. Sayyid Habib Muhammad bin Ahmad bin Alawy Ba'agil. 
  3. Kyai syékh Shiddiq bin Abdullah, Lasem. 
  4. syékh Muharnrnad bin All Zakin Bahanan. 
  5. Sayyid Habib Ahmad Masyhur bin Thoha Al-Haddad. 

Rujukan[édit | édit sumber]